מה מסתתר מאחורי הבניין

כשאנחנו מסתכלים על בניין מגורים, בניין משרדים, קניון או כל מבנה אחר אנחנו לא מודעים לרבדים השונים שבוצעו בו עד שהגיעו למוצר המוגמר. מדובר בתחום שהוא מסקרן ומרתק מאד ולכן רבים בוחרים ללמוד הנדסאות בניין כדי ללמוד תחום זה.

מהי נקודת ההתחלה

בתחילת הדרך היזם רוכש קרקע שיש לה ייעוד מסוים על פי החלטת הרשות המקומית. כל רשות מסווגת שטחים מסוימים שיהיו למגורים וכך יש שכונות רבות זו לצד זו. מעבר לכך הם מקצים שטחים באזורי תעשייה שיהיו לטובת הקמת בנייני משרדים ומתחמי מסחר. היזם שרוכש את הקרקע מודע מראש לייעוד שלה ובהתאם לכך הוא מתכנן את הקמת המבנה לאחת מהמטרות האלו.

תכנון של המבנה

אם מדובר בבניין מגורים, הרשות המקומית מאפשרת שטח בנייה מסוים מתוך כלל השטח, בהתאם לכך המתכננים, האדריכלים והמהנדסים יוצרים תוכניות של המבנה, כמה קומות הוא יכלול, כמה דירות יהיו בכל קומה, מה יהיה הגודל של כל אחת מהן, אם יהיו במבנה דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים מעבר לדירות הרגילות. כמו כן תכנון של מרפסות בגדלים שונים, על פי האפשרויות בכל דירה.

המבואה היא שטח ציבורי חשוב בכל בניין מגורים ולכן התכנון הוא של שטח רחב ידיים, שיהיה בו ערך מוסף לבעלי הדירות ולכן הוא יכלול מרחב של מנוחה, אולם קטן שיאפשר ביצוע של חגיגות, מעליות נוחות לשימוש ועוד.

בתום שלב התכנון, מכינים המתכננים הדמיות תלת ממד של נראות המבנה מהזויות השונות, התכנון של כל אחד מהדגמים של הדירות, תכנון הגינה, החניון התת קרקעי, מערכות החשמל, האינסטלציה ועוד.

עבודה מול הרשות המקומית

כדי להתחיל בבנייה בפועל יש צורך בקבלת היתר בנייה. כל סטודנט שנמצא במסלול של לימודי הנדסת בניין מודע לעובדה שיש להגיש את הבקשה לקבלת היתר בנייה בפורמט מסוים, לצרף את הגרמושקה הכוללת את כל התוכניות ואת כל האישורים הרלוונטיים כמו אישור של קונסטרוקטור, של שמאי שבחן את השטח, מפות טופוגרפיות לגבי מבנה הקרקע ועוד.

מדובר בהליך שהוא אינו פשוט והוא אורך זמן רב. לא אחת הוועדה מבקשת לבצע שינויים כאלה ואחרים ורק לאחר שהתוכניות הם לשביעות רצונם של חברי הוועדה, מתקבל היתר ואפשר להתחיל בבנייה בפועל.

שלבי הבנייה

תחילת הדרך היא בחפירה ובדיפון של השטח עבור בניית החניון התת קרקעי. גודלו ועומקו תלוי בכמות המכוניות שאמורות להימצא בחניון וזו נגזרת של כמות הדירות בבניין. לאחר מכן בונים בזו אחר זו את הקומות באופן מדויק על פי התוכניות. כשמתחילים לראות את השלד בקומות הראשונות מתחילים לעבוד בהן קבלני המשנה בתחומים כמו חשמל, אינסטלציה, אלומיניום ועוד. בכל מבנה מגורים בונים גם ממ"ד שהוא חדר ביטחון וזאת על פי התקן הישראלי המוקפד.

מפקחי הבנייה שהם הנדסאים, מפקחים על כל תהליך הבנייה מתחילתו ועד סופו וללא האישור שלהם אין אפשרות להתקדם וגם לא לשלם לקבלני המשנה אם עבודתם אינה תואמת את התוכניות.

מאמרים אחרונים